کتاب مهندسی راه آهن Railway Engineering

کتاب railway engineering به مرور کلی در مهندسی راه آهن با تاکید ویژه بر مهندسی خطوط راه آهن نوشته شده و در نوشتاری خلاصه تقریبا تمامی مسائل مربوط به این حوزه را پوشش داده است و خواننده را با مسائل مختلف مهندسی راه آهن و به خصوص با مهندسی خطوط راه آهن آشنا می کند از طرفی کتاب با توجه به تجربه نویسندگان از راه آهن هندوستان ، نیاز های ویژه راه آهن هندوستان و مسائلی را که با آن رو به روست مطرح می کند که با توجه به برخی مشابهت های راه آهن ایران با راه آهن هندوستان می تواند راهگشای متخصصین این حوزه باشد.

این کتاب توسط SATISH CHANDRA و M.M. AGARWAL که از مهندسین با تجربه راه آهن هندوستان می باشند نوشته شده و توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد Oxford به چاپ رسیده است.

عناوین فصل ها:

فصل اول  : شامل  تاریخچه راه آهن در دنیا و با تاکید بر راه آهن هندوستان

فصل دوم : شامل بحث درعرض خط های مختلفی که راه آهن هندوستان مورد استفاده قرار داده و مشکلات موجود ناشی از استفاده از عرض های متنوع

فصل سوم : شامل بحث روی عواملی که هندسه خط را تحت تاثیر قرار می دهند.

فصل چهارم : شامل بحث روی مطالعاتی مهندسی متعددی که باید برای احداث خطوط جدید راه آهن انجام شود

فصل پنجم : شامل بحث روی جزئیات قطعات روسازی خط در عرض خط های مختلف که توسط راه آهن هندوستان مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین بررسی نیروهای وارده به روسازی خط و تنش های ناشی از انها

فصل های ششم تا دهم به بررسی اجزای مختلف روسازی راه آهن شامل ریل تراورس بالاست لایه شکل دهی و پابند ها می پردازد.

فصل یازدهم به علل و روش های اصلاح نشست در خط آهن می پردازد.

فصل دوازدهم شامل مبانی پایه در طراحی هندسی خط می باشد.

فصل سیزدهم شامل جزئیات طراحی قوس های قائم و افقی در طراحی هندسی خط آهن می باشد.

فصل چهاردهم  و پانزدهم به بررسی انواع سوزن ها در خط آهن و نحوه آرایش و  طراحی آنها می پردازد همچنین عوامل موثر بر سرعت طرح در روی سوزن ها را بررسی می کند.

فصل شانزدهم به بررسی اتصال ریل ها و جوشکاری ریل ها می پردازد

فصل هفدهم به بررسی شیوه های جدید اتصال ریل ها از جمله تکنولوژی های (LWR) و (CWR) می پردازد

فصل هجدهم به برنامه زمانبندی تعمیر و نگهداری خط که در هندوستان مورد استفاده قرار می گیرد می پردازد

فصل نوزدهم به بررسی زهکش های طول خط ، زهکش های موجود در ایستگاه ها و همچنین محوطه ایستگاه ها و همچنین زهکش های زیرسازی می پردازد.

فصل بیستم به بررسی روش های مدرن نگهداری خط راه آهن شامل ماشین آلات مکانیزه به ویژه ماشین آلات مکانیزه ای که توسط راه آهن کشور هندوستان مورد استفاده قرار می گیرند می پردازد. از جمله روش های (MSP) و  (DTM)

فصل بیست و یکم به بررسی روش های مکانیزه بهسازی و نوسازی خطوط راه آهن می پردازد همچنین ماشین آلات مکانیزه جدیدی را که اخیرا راه آهن هندوستان در زمینه بهسازی و نوسازی خطوط راه آهن به کار گرفته است را معرفی می کند.

فصل بیست و دوم با توجه به اهمیت ایمنی در راه آهن و تاکید بالا در ایمنی راه آهن به نسبت سایر روش های حمل و نقل به بررسی سوانح ریلی و مدیریت بحران می پردازد.

فصل بیست و سوم به بررسی تقاطع های همسطح جاده و راه آهن می پردازد و مسائلی که باید جهت برقراری ایمنی در این مسیر ها مد نظر قرار گیرد را بررسی می کند.

فصل بیست و چهارم به بررسی طراحی و همچنین تعمیر و نگهداری که لازم است بر روی لکوموتیو ها و همچنین سایر رولینگ استاک ها انجام شود می پردازد.

فصل بیست و پنجم به بررسی پایداری قطار و همچنین نیروی کشش و ظرفیت باربری در قطار های باری می پردازد.

فصل بیست و ششم و بیست و هفتم به اجزای مختلفی که در محوطه های ایستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند می پردازد

فصل بیست و هشتم به بررسی احداث خطوط جدید راه آهن ، مواد مورد نیاز در آنها ، دو خطه کردن خطوط موجود ، و همچنین تغییر عرض خط خطوط موجود می پردازد.

فصل بیست و نهم به بررسی راه آهن حومه ای در ابر شهر ها و شهر های بزرگ می پردازد که این بحث از بحث های پرطرفدار و به روز در راه آهن هندوستان می باشد.

فصل سی ام به تونلسازی ویژه راه آهن اختصاص داده شده است و به بررسی روش های مختلف تونلزنی (احداث تونل ) و انواع روش های تعمیر و نگهداری تونل ها می پردازد .

فصل سی و یکم به بررسی روش های مختلف سیگنالینگ و اینترلاکینگ که در راه آهن جهت کنترل حرکت قطار ها مورد استفاده قرار می گیرد می پردازد.

فصل سی و دوم به بررسی انواع روش ها جهت مدرن و به روز کردن راه آهن هندوستان در زمینه های مختلف اعم از روسازی و زیرسازی خط راه آهن ، لوکومتیو ها و سایر رولینگ استاک ها برای خطوط سریع السیر می پردازد که هدف افزایش وسعت دید خوانندگان در مسائل مهندسی راه آهن می باشد.

 

دانلود کتاب 

بازدید: ۳۶۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *